Od dziś nowy rozkład jazdy na kolei. Zobacz, co się zmieni

Artykuł
Zdjęcie ilustracyjne.
wikimedia.org

W niedzielę 13 grudnia wprowadzony zostanie nowy rozkład jazdy pociągów. Nowością jest krótszy czas podróży na niektórych trasach. Powrócą także niektóre zawieszone dotychczas połączenia. Kolejarze zapowiadają także otwarcie nowych stacji i przystanków.

Od najbliższej niedzieli skróci się podróż z Warszawy do Trójmiasta dzięki wprowadzeniu nowego, podwyższonego limitu prędkości, który wyniesie 200 kilometrów na godzinę. Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonają trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 godziny 32 minuty. W tej chwili czas ten wynosi 2 godziny i 47 minut. Z efektów uzyskanych na tej trasie skorzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków – Gdynia, Katowice – Gdynia, Rzeszów – Gdynia.

Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw skorzystają z efektów modernizacji trasy Kraków – Katowice. Najszybszy pociąg pojedzie między stolicami w czasie poniżej godziny, a dokładnie 57 minut – to o około pół godziny krócej niż w tej chwili. Dzięki temu skróci się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia o około 40 minut (z obecnie 3h 27 min do 2h 51 min), a także z Katowic do Rzeszowa do 2 godzin i 47 minut (z obecnie 3 h 36 min).

W województwie warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno – Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn – Ełk skróci się o kolejne 10 minut, a w stosunku do czasu przed modernizacją będzie krótszy o ponad godzinę (będzie 2 h 31 min, przed modernizacja 3 h 36 min). Na trasie Działdowo – Olsztyn od 13 grudnia czas przejazdu najszybszego pociągu skróci się o kwadrans, zajmie 59 minut. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała godzinę i 14 minut.

Krócej pojedziemy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń – gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem będzie około 20 minut krótsza i zajmie godzinę i  44 minuty. Obecnie 2 godziny i  4 minuty. Krótsze podróże będą także między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne na przykład Leszno i Rawicz.

 

W województwie śląskim skróci się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową o kolejne kilka minut. Najszybsze składy pojadą ten dystans w 31 minut. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.

W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową "zakopiankę" na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz między innymi z Gdyni, Warszawy. Na odcinku Chabówka – Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.

Po 25 latach, od 1 stycznia podróż koleją na linii Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Pojedziemy pociągami w relacjach: Białystok – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Hajnówka oraz Białystok – Siedlce przez Bielsk Podlaski i Hajnówkę.

Nowe przystanki

Dla podróżnych przygotowany jest nowy przystanek Mikłasze oraz zwiększono komfort i dostępność 5 przystanków; Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo i Chytra. Dzięki zakończeniu elektryfikacji na linii Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów w grudniu na tej trasie pojadą pociągi elektryczne.

Pasażerowie kolei skorzystają z nowych przystanków: Wałbrzych Centrum na trasie Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra; Kochcice-Glinica na trasie Lubliniec – Kluczbork; Mikłasze na linii Bielsk Podlaski – Hajnówka. Po latach przerwy będzie nowy przystanek Wygoda na trasie z Warszawy do Lublina. Na trasie Warszawa – Białystok pociągi regionalne znów zatrzymają się na nowych peronach przystanków Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Wielkie.

Zmodernizowane perony

Dla podróżnych o kilkadziesiąt więcej dostępniejszych stacji i przystanków. Perony są przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Największe zmodernizowane stacje: Szczecin Główny, Gdańsk Główny i Rzeszów Główny.

Z nowych peronów będzie można korzystać na modernizowanych liniach Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Trzebinia – Oświęcim, Chabówka – Zakopane, Żywiec – Sucha Beskidzka, Częstochowa – Zawiercie, Kutno – Toruń, Działdowo – Olsztyn, Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Lublin – Łuków, Lublin – Warszawa, Kędzierzyn-Koźle – Opole, Poznań – Szczecin.

Rozkład jest już dostępny na dworcach i w internecie, na stronach przewoźników, a także na Portalu Pasażera.

Źródło: materiały prasowe, twitter

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy