Zgłoś narodziny dziecka przez e-usługę

Artykuł
Dziecko narodziny
pixabay.com

Każdy rodzic ma obowiązek w ciągu 21 dni od otrzymania karty urodzenia zgłosić narodziny dziecka. Wtedy dziecko oficjalnie otrzymuje imię, pesel i adres zameldowania. Dzięki e-usłudze można to zrobić, nie wychodząc z domu. Wystarczy mieć profil zaufany i dostęp do internetu.

Rodzice narodziny większości dzieci zgłaszają przez internet. Narodziny dziecka można zgłosić przez e-usługę.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego podają, że w marcu, kwietniu i maju w Polsce urodziło się 85 100 dzieci. Ponad połowa z nich została zarejestrowana bez wizyty w urzędzie.

Marzec - w Polsce urodziło się 27 600 dzieci. 11 171 (40,47%) z nich rodzice zgłosili online. Kwiecień - 28 500 urodzeń, z czego 17 231 (60,45%) zarejestrowana przez internet. Maj - 29 tysięcy nowych obywateli i 14 906 (51,4%) internetowych wniosków.

Ministerstwo radzi

Ministerstwo cyfryzacji zaleca założenie profilu zaufanego każdemu, w szczególności przyszłym rodzicem. Dzięki niemu online można złożyć wniosek 500+, wyrobić dziecku dowód osobisty i załatwić wiele swoich praw online, które wcześniej wymagały wizyty w urzędzie.

Po założeniu profilu zaufanego należy, zalogować się na stronie www.gov.pl. W prawym górnym rogu strony należy wejść w zakładkę Mój GOV.

Zgłoszenie narodzin dziecka to tylko 5 kroków:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka (w tym imię!).

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.

- Co ważne, nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin dziecka, ale i załatwienie kilku innych spraw - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i - jeśli maluch został zameldowany - także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - dodaje szef MC.

Źródło: Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy