Wsparcie dla ofiar oszustw i wyłudzeń. Ministerstwo Sprawiedliwości dla seniorów

Artykuł

Jak nie dać się oszukać podczas zaciągania pożyczki? Gdzie mogą szukać pomocy osoby, które padły ofiarą przestępstwa? Odpowiedzi na te pytania można poznać dzięki nowej kampanii przygotowanej z myślą o osobach starszych. „Bezpieczni 60+” to projekt współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Głównym problemem, na jaki wskazują twórcy kampanii „Bezpieczni 60+”, są oszustwa finansowe i przestępstwo lichwy. Seniorzy, którzy padli ofiarą tych przestępstw, mogą ubiegać się o bezpłatne wsparcie w jednej z placówek udzielających wsparcia dla osób pokrzywdzonych. W ramach Funduszu Sprawiedliwości można uzyskać porady prawne i psychologiczne, a także niezbędną pomoc materialną.

– Osoby starsze są w centrum zainteresowania ministerstwa – podkreśla wiceminister sprawiedliwości Marcin Romanowski.

Jak dodaje, w ośrodkach dla pokrzywdzonych przestępstwem każdy może liczyć np. pomoc w przygotowaniu pisma, a także pomoc psychologiczną i materialną.

– W ośrodku spotykamy osobę pierwszego kontaktu, która w pewnym sensie nas prowadzi, pokazuje, jak uzyskać wyjść z trudnej sytuacji– mówi wiceminister Marcin Romanowski.

Z inicjatywy Ministerstwa Sprawiedliwości uruchomiona została telefoniczna Linia Pomocy Pokrzywdzonym (222 309 900). Osoby starsze, tak jak i pozostali obywatele, mogą korzystać ponadto z bezpłatnej pomocy prawnej, która jest świadczona w każdym powiecie. Osoba zainteresowana powinna jedynie złożyć oświadczenie, że nie stać jej na opłacenie tego typu usług.

Wsparcie jest przydatne szczególnie dla seniorów, którzy padli ofiarą oszustw finansowych – np. zaciągnęli lichwiarską pożyczkę, w wyniku której stracili dom czy mieszkanie.

– Umowy, zwłaszcza te dotyczące pożyczki, należy bardzo rzetelnie sprawdzać przed podpisaniem – zaznacza Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

Niekorzystne zapisy mogą być związane m.in. ze zbyt krótkim terminem spłaty pożyczki czy bardzo wysokimi odsetkami.

– Zawarcie umowy nie jest niczym złym pod warunkiem, że prawa i obowiązki obydwu stron zostały ustalone proporcjonalnie, że nie wyzyskano dłużnika – podkreśla prokurator Rutkowska-Szmydyńska.

Organizatorzy wskazują, że celem kampanii „Bezpieczni 60+” jest podniesienie stanu wiedzy seniorów na temat zagrożeń, które w największym stopniu dotykają ich grupę wiekową. To m.in. oszustwa przez telefon metodą „na wnuczka” i „na policjanta” oraz kradzieże dokonywane przez fałszywych pracowników gazowni czy wodociągów, którzy pukają do drzwi seniorów pod pretekstem rzekomej kontroli czy konieczności naprawy instalacji. W rzeczywistości chodzi im o wyłudzenie pieniędzy lub zwyczajną kradzież wartościowych rzeczy z mieszkania.

Do seniorów w całej Polsce trafi ponad pół miliona bezpłatnych materiałów z poradami i przestrogami: broszur, ulotek i gazet przeznaczonych dla seniorów. Adresatami kampanii są słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku, członkowie klubów seniora działających przy domach kultury, bibliotekach, parafiach, organizacjach pozarządowych i ośrodkach pomocy społecznej, a także osoby korzystające z oferty placówek SENIOR+. Więcej informacji na stronie internetowej kampanii www.bezpieczni60plus.pl. Projekt jest realizowany przez Fundację Instytut Łukasiewicza.

 

Czytaj także:

Padła rekordowa temperatura! Uważajmy na siebie!

Dobra zmiana przynosi efekty! Bezrobocie najniższe od 29 lat

 

Źródło:

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy