UWAGA! Naukowcy odkryli nowy gatunek wielkiego i groźnego szczura

Twitter/@FieldMuseum

Naukowcy odkryli nowy nieznany dotąd gatunek olbrzymiego szczura. Wcześniej pojawiały się jakieś doniesienia o jego istnieniu, ale dopiero niedawno zostało to naukowo potwierdzone. „Uromys Vika” to rodzaj gryzonia, który swoimi zębami jest w stanie rozgryzać nawet kokosy

Uczeni zajmujący się badaniem Wysp Salomona słyszeli opowieści o ginantyczych szczurach już w latach 90. Do tej pory nie udawało się jednak potwierdzić ich istnienia. Badacze głowili się nad tym, jak mogą zaobserwować rzekomo istniejące zwierzę, a sprawę utrudniały bardzo wysokie drzewa lasu tropikalnego. Poszukiwania gatunku przerodziły się w wyścig z czasem, ponieważ wycinane przez miejscowych drzewa wiązało się z wymieraniem siedlisk.

W 2015 roku jeden z mieszkańców, ścinając drzewo na wyspie Vangunu, natknął się na zwierze. Z informacji medialnych wynika, że szczur w wyniku upadku drzewa lub przez to, że został przygnieciony pniem, w kilka minut po wypadku, zdechł. To jednak dało naukowcom podstawy do badań nad nowo odkrytym gatunkiem.

Naukowcy zajmujący się badaniem gatunku, przekazali teraz swoje ustalenia w najnowszym wydaniu „Journal of Mammalogy”. Uromys Vika ma pomarańczowo-brązowe futro, okrągłe uszy, gładki ogon z drobnymi łuskami oraz szerokie tylne stopy, umożliwające mu spacerowanie po gałęziach. Jest znacznie większy od znanych nam szczurów. Waga szczura dochodzi do 1 kilograma, a długość jego ciała to około 45 centrymetrów. Naukowcy określają ten gatunek szczura jako skrzyżowanie wiewiórki i oposa. Zwierze wyposażone jest także w bardzo ostre zęby, którymi rozgryza duże orzechy, a nawet kokosy.

Źródło: Telewizja Republika, wprost.pl, scientificamerican.com, cbc.ca