Orlen najbardziej rozpoznawalną marką sieci paliw

Artykuł
Fragment analizy
Ibris, Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce, Orlen

Aż 92% respondentów pytanych o marki sieci stacji paliw wskazało Orlen, podczas gdy Lotos kojarzył się 70% ankietowanych, a BP - 67 % pytanych. Orlen Polacy darzą także największym zaufaniem i sympatią – wynika z najnowszego badania Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.

Również wśród aktywnych kierowców pytanych o znajomość stacji paliw najczęściej padała nazwa Orlen (93%), pozostawiając w tyle konkurencję: Lotos i BP (70%), Shell (69%), Circle K (52). Podobnie jeśli chodzi o często tankujących paliwo: Orlen (96%), Lotos (77%), BP (73%), Shell ( 69%), Circle K (57%).

W sferze poziomu zaufania do marek stacji paliw Orlen po prostu bije pozostałych na głowę, gdyż za wiarygodna markę uważa ja 62% ankietowanych, podczas gdy kolejne marki – BP i Shell mogą liczyć tylko na 32-30% zaufanie. Poziom nieufności do Orlenu jest natomiast najniższy ze wszystkich innych marek i wynosi jedynie 3%.

Pomimo, że zaufanie do marki Orlen wzrosło w ciągu roku nieznacznie, z 61 do 62%, to Orlen dzierży nadal pozycje lidera w tym zakresie.

Poziom sympatii plasuje się dla Orlenu w granicach 61% - najwyżej plasujący się konkurenci jak Shell mogą liczyć na połowę mniej. W tym segmencie w porównaniu do ubiegłorocznego pomiaru widoczny jest wyraźny wzrost o 11%.

 A gdzie aktywni polscy kierowcy najchętniej tankują paliwo - „na Orlenie”, jak mówią zwyczajowo. 57% ankietowanych, którzy tankowali paliwo w ostatnich trzech miesiącach wybierało właśnie tę markę. Dla porównania: BP 12%, Shell i Lotos po 7%.

Aż 40% ankietowanych wybierało też stacje Orlen w celu innym niż kupno paliwa. Dla porównania najwyżej plasujący się konkurent, czyli BP mógł liczyć tylko na 11%.

Okazuje się też, że najwięcej Polaków chciałoby mieć koło domu właśnie stacje Orlen – 46% co oznacza wzrost o 2% w stosunku do 2019 r. , podczas gdy BP 12%, Lotos i Shell po 9 %. Natomiast w przypadku aktywnych kierowców Orlen blisko domu preferowałoby 47% ankietowanych, o 2% wyżej niż w 2019 r.

Liderem w poszczególnych kategoriach funkcjonowania stacji paliw okazał się Orlen: w sferze jakości usług stawia na niego 87% respondentów, jeśli chodzi o jakość paliwa – 80% respondentów i szeroką ofertę handlową – 53%. Choć tutaj warto zaznaczyć, że obsługa na stacjach BP i Shell również oceniana jest pozytywnie notami powyżej 70%. Wizerunek marki Orlen przedstawia się lepiej niż pozostałych sieci. TOP 3 cechy wizerunkowe Orlenu to polska marka (92%), działająca dla dobra społecznego (91%) i wspierająca polskich sportowców (89%)

Ponadto więcej osób niż przed rokiem dostrzega profesjonalizm matki Orlen

Na koniec 2019 r. liczba stacji PKN Orlen wyniosła 1800, podczas gdy BP-575, Grupy LOTOS – 506, Shell – 415, Circle K – 353, Amic – 116. Wśród stacji paliw należących do operatorów niezależnych najliczniejszą grupę stanowią punkty sieci Moya – 244.

To przekłada się na wyniki finansowe segmentu detalicznego PKN ORLEN, które tylko w pierwszym półroczu 2020 r. wyniosły 1,4 mld zł.

 

 

Źródło: Ibris, Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce, Orlen

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy