Nie tylko szynka i wódka. Polska żywność podbija USA!

EmaPob 29-06-2017, 12:50
Artykuł
flickr/meaduva/CC BY-ND 2.0

Blisko 40 polskich producentów żywności wzięło w tym tygodniu udział w nowojorskich targach 2017 Summer Fancy Foods Show. Była to największa prezentacja polskiej żywności w USA. To kolejny przykład rosnącej obecności naszych firm i produktów na amerykańskim rynku. W ub.r. obroty handlowe Polski z USA wyniosły 10,4 mld dol., co oznacza wzrost o 7,5 proc.

Tak liczna obecność polskich firm na targach w  Nowym Jorku nie jest przypadkowa. Stany Zjednoczone są bowiem ostatnio największym – poza Europą –  importerem polskiej żywności. Obecny na 2017 Summer Fancy Foods Show wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jacek Bogucki twierdzi, że amerykański import polskiej żywności z roku na rok rośnie.

– W ubiegłym roku powiększył się o kolejne kilkadziesiąt procent. Tak dużego wzrostu nie notowaliśmy w  tym czasie na żadnym rynku – ocenił w rozmowie z PAP-em Bogucki.

Polskie produkty obecne są w USA od dawna, ale w  ograniczonym zakresie. Właściwie znane są tylko szynka i wódka. Teraz wiele się zmieniło i możemy eksportować do Stanów o wiele więcej produktów wysokiej jakości. – W ubiegłym roku najwyższy wzrost, ponad 40-proc., nastąpił w eksporcie wieprzowiny. Stała się naszym hitem eksportowym. Chcielibyśmy, aby na amerykańskim rynku pojawiły się też polski drób i jabłka, których produkujemy najwięcej w Europie – podkreśla wiceminister.

Zorganizowane w  Javits Center na Manhattanie targi uważane są za największe w  branży spożywczej w  Ameryce Północnej. Polska miała na nich 23 stoiska, najwięcej w historii tej imprezy. Sabina Klimek, szefowa wydziału promocji, handlu i inwestycji konsulatu w Nowym Jorku, zwraca uwagę, że polscy producenci przedstawili bogatą ofertę – od wieprzowiny, drobiu, wołowiny i serów, po świe- że i mrożone owoce, warzywa, miód organiczny, alkohol i napoje bezalkoholowe.

Jej zdaniem mają oni w Ameryce duże szanse na zainteresowanie swoimi wyrobami, rośnie bowiem popyt na jedzenie zdrowe, naturalne, organiczne i niezmodyfikowane genetycznie.

– Ekożywność jest coraz bardziej popularna w USA. Ten rynek rozwija się w  tempie ok. 30 proc. rocznie, widzimy więc wielką szansę – uważa Klimek. Konsul generalny RP w Nowym Jorku Maciej Golubiewski twierdzi, że już widać symptomy sukcesu. – Polska jest trzecim eksporterem mięsa wieprzowego do Stanów Zjednoczonych – podkreśla.

Optymistycznie na eksport polskiej żywności do USA patrzą też sami producenci. Paweł Krajmas, prezes Stowarzyszenia Polska Ekologia, największe szanse widzi w eksporcie wędlin bez konserwantów i  z  przedłużonym terminem przydatności do spożycia, miodów gryczanych, produktów mącznych oraz soków zawierających antyoksydanty.

– Polskie rolnictwo ekologiczne jest nowoczesne i  zdolne sprostać wymogom trudnego rynku amerykańskiego. A ponieważ rośnie też ekologiczna świadomość i  przybywa konsumentów dbających o naturalne środowisko, z wielką nadzieją patrzymy na ten rynek – zaznaczył prezes Krajmas.

Źródło: Gazeta Polska Codziennie

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy