Gdańska rafineria. Ważna rocznica dla Grupy Lotos

Artykuł
Zdjęcie ilustracyjne.
pixabay.com

8 grudnia to ważna rocznica dla Grupy Lotos. Tego dnia w 1975 r. rafineria w Gdańsku rozpoczęła przerób ropy naftowej. W połowie lat 70. XX w. powstała w Gdańsku niezwykle nowoczesna rafineria, o której pisano, że jest najnowocześniejsza na świecie i z największym w Europie Blokiem Olejowym. Była to pierwsza inwestycja w PRL-u oparta na zachodnich technologiach. Rafineria w Gdańsku była pierwszym zakładem przemysłowym w PRL-u zbudowanym na zachodnich technologiach i licencjach, niezależnym od sowieckiej ropy i technologii. Była wtedy najnowocześniejszą rafinerią w Europie, z największym Blokiem Olejowym.

Początki Grupy Lotos sięgają 1971 r., kiedy podjęto decyzję o budowie rafinerii ropy naftowej w Gdańsku. Przedsiębiorstwo rozpoczynało działalność jako Rafineria Nafty Gdańsk w Budowie, a w 1976 r. zmieniono nazwę na Gdańskie Zakłady Rafineryjne. Nazwa ta utrzymała się do września 1991 r., gdy powstała Rafineria Gdańska SA. Od czerwca 2003 r. przemianowana na Grupę Lotos SA, do której zostały przyłączone rafinerie południowe: Czechowice, Jasło i Glimar (w Gorlicach) oraz Petrobaltic - spółka zajmująca się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej. Natomiast na początku 2018 r. rozpoczął się proces fuzji Grupy Lotos z PKN Orlen.

Decyzja o jej budowie wymagała zgody Związku Radzieckiego, któremu brakowało ropy dla krajów satelickich, a ponadto chciał podpatrzeć w Gdańsku najnowsze "kapitalistyczne" technologie. Od tego czasu czterokrotnie zwiększyła produkcję i z regionalnej rafinerii stała się europejskim koncernem paliwowym. Dzisiaj należy do światowej czołówki pod względem zaawansowania technologicznego i kompleksowości przerobu ropy naftowej.


Wszystko to zasługa kolejnych programów inwestycyjnych. Po zakończonym w 2000 r. Programie Rozwoju Technicznego rafineria zwiększyła przerób do 4,5 mln ton rocznie. Dalsze, niewielkie inwestycje przyniosły wzrost przerobu do 6 mln ton w 2005 r. Realizowany w latach 2007-2011 Program 10+ sprawił, że zakład mógł przerabiać już 10,5 mln ton rocznie.

Nastąpił też wzrost opłacalności produkcji i jakości produktów. Ukoronowaniem jest zakończony niedawno Projekt EFRA (2015-2020), który zwiększył potencjał przerobu ropy o kolejne setki tysięcy ton, a produkcję wysokomarżowych paliw o blisko milion ton rocznie



Źródło: biznes.trojmiasto

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy