Czegoś takiego jeszcze nie było! Astronomowie opublikowali najdokładniejsze zdjęcie powierzchni Słońca w historii

pixabay.com

Astronomowie opublikowali najdokładniejsze zdjęcie powierzchni Słońca w historii. To efekt pracy nowego słonecznego teleskopu "Daniel K Inouye" zlokalizowanego na szczycie wulkanu na hawajskiej wyspie Maui.

Powierzchnia Słońca, którą widać na zdjęciu wygląda, jak kukurydza lub gotująca się w garnku zupa.

Jak mówi doktor Weronika Śliwa kierownik planetarium w Centrum Nauki Kopernik, taki obraz wynika z zasad fizyki działających zarówno na ziemi, jak i w kosmosie.

Nowy teleskop słoneczny ma zwierciadło o średnicy 4 metrów, największe tego typu w historii. Jest też chłodzony przez system rur mierzący kilka kilometrów. Dzięki lokalizacji na Hawajach teleskop wykorzystuje dużą przejrzystość powietrza oraz dobrą pogodę, typową dla tej części świata.

Obserwacja Słońca jest ważna, ponieważ aktywność naszej gwiazdy bezpośrednio wpływa na życie na ziemi, a także na działanie sprzętów elektronicznych wykorzystywanych na co dzień. W przypadku gdy cykl słoneczny miałby być silniejszy niż zwykle to wszystkie firmy przesyłowe i podmioty mające satelity na orbicie okołoziemskiej muszą się na to odpowiednio przygotować.

Źródło: IAR, media