12 dni przed wyborami – tyle czasu większość z nas (nieco więcej czasu mają osoby objęte kwarantanną) ma na zgłoszenie chęci głosowania korespondencyjnego. Pierwsza tura wyborów prezydenckich odbędzie się 28 czerwca, a to oznacza że 12 dni przed wyborami mija jutro – we wtorek 16 czerwca.
Szybka korespondencja
– Czasu coraz mniej, ale jest sposób, by wysłać zgłoszenie w kilka chwil. Wystarczy skorzystać z naszej e-usługi Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. Można ją znaleźć na portalu www.GOV.pl – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Co powinniście przygotować? Przede wszystkim profil zaufany. Jeśli go nie macie, uspokajamy – możecie go zdobyć także przez internet. Sprawdźcie, jak to zrobić.
A teraz kilka innych podstawowych informacji.
Kto może zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego?
Każdy, kto spełnia poniższe warunki:
- ma polskie obywatelstwo,
- będzie głosować w Polsce,
- może głosować, czyli:
- ma co najmniej 18 lat,
- ma prawa wyborcze.
Kiedy trzeba wysłać zgłoszenie?
- najpóźniej 12 dni przed wyborami,
- osoby, które w dniu wyborów będzie obowiązywać kwarantanna lub izolacja – do piątego dnia przed wyborami,
- osoby, których obowiązkowa kwarantanna lub izolacja zaczęły się później niż 5 dni przed wyborami – do drugiego dnia przed wyborami.
Jak to zrobić? Oto najprostsza instrukcja.
Kliknij i zgłoś
Pierwszy krok to wizyta na portalu www.GOV.pl. Będąc tam wybierzcie e-usługę Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. A później:
Krok 1: kliknij przycisk Zgłoś zamiar głosowania.
Krok 2: zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem.
Krok 3: sprawdź swoje dane. Podaj dane do kontaktu z urzędem: adres e-mail, numer telefonu (możesz podać obie dane albo jedną).
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i potrzebujesz nakładki Braille’a – zaznacz odpowiednie oświadczenia i dołącz swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Krok 5: wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać pakiet wyborczy.
Masz dwie możliwości:
- odbiór osobisty w urzędzie,
- przesyłkę na adres, który podasz w zgłoszeniu.
Krok 6: wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie.
WAŻNE! Generalna zasada: wysyłamy wniosek tam, gdzie głosujemy, czyli najczęściej do urzędu gminy właściwego dla naszego miejsca zameldowania. Są jednak wyjątki:
- jeśli nie głosujecie tam, gdzie jesteście zameldowani, bo wcześniej złożyliście wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w np. innej miejscowości – wysyłacie wniosek do urzędu w tej miejscowości (czyli tam, gdzie jesteście wpisani do rejestru wyborców).
- jeśli zdążyliście już złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców (także w miejscu, gdzie nie jesteście zameldowani), wniosek wysyłacie także tam (czyli do urzędu, w którym dopisaliście się do spisu wyborców).
Jeśli macie wątpliwości, skontaktujcie się ze swoim urzędem gminy.
Krok 7: sprawdź zgłoszenie, podpisz je elektronicznie i wyślij. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (logowanie – prawy górny róg na www.GOV.pl).
To wszystko. Teraz pozostaje Ci czekać na pakiet wyborczy.