Anna Leska, wybitna pilot w czasach II wojny światowej

Artykuł
Anna Leska, wybitna pilot w czasach II wojny światowej
Archiwum Akt Nowych

Anna Leska uciekła we wrześniu 1939 roku samolotem z ostrzeliwanego przez Niemców lotniska polowego. Była jedną z trzech Polek, którym udało się dostać do niebezpiecznej służby w Air Transport Auxiliary. Piloci ATA dostarczali samoloty z fabryk do jednostek bojowych RAF.

Porucznik Anna Leska ponad 700 razy dostarczała samoloty z fabryk na jednostki polowe RAF, gdzie wchodziły do służby wojskowej. Wykonywała dzielnie swoją pracę mimo wielu niebezpieczeństw jak niemieckie bombardowania czy ataki myśliwców Luftwaffe.

zp_670.

Była siostrą znanego płk. Kazimierza Leskiego "Brandla", oficera wywiadu Armii Krajowej.

Od najmłodszych lat interesowała się lotnictwem. W 1928 roku mając zaledwie 18 lat zdobyła uprawnienia do pilotowania szybowców i balonów zdobyte w Aeroklubie Warszawskim.

Przed wybuchem wojny skończyła kurs pilotażu motorowego i odbyła pierwsze loty maszyną RWD-8, czyli podstawowym samolotem szkoleniowym sił powietrznych w II RP.

Podczas wojny w jej jednostce ATA służyły 183 kobiety, najwięcej z Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Republiki Południowej Afryki, Nowej Zelandii czy Holandii. 

Były również trzy Polki. Oprócz Leskiej i Wojtulanis w lipcu 1942 roku przyjęto Jadwigę Piłsudską, córkę marszałka Józefa Piłsudskiego.

Po wojnie wraz z mężem kpt. Mieczysławem Daabem zamieszkała w Wielkiej Brytanii, do Polski wrócili w 1977 roku. Leska brała udział w życiu środowisk lotniczych, była członkiem Zarządu Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Zmarła 21 stycznia 1998 roku w Warszawie.

Źródło: polska-zbrojna.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy