Prokuratura ostro działa w sprawie reprywatyzacji

Artykuł
Flickr/ Agencja.zajac/ CC BY 2.0

Prokuratura podjęła szereg działań, które mają na celu zapobieżenie bezprawnym skutkom tzw. dzikiej reprywatyzacji warszawskich nieruchomości.

Przykładem takich działań może być sprzeciw wniesiony przez prokuratora z Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Dotyczy on nieruchomości położonej przy ulicy Siennej 29 w Warszawie.

Decyzją z 2 lutego 1952 roku Prezydium Rady Narodowej w m.st. Warszawa odmówiono ustanowienia na rzecz dawnych właścicieli nieruchomości własności czasowej do tej nieruchomości. W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z opracowanym planem zagospodarowania przestrzennego teren ten przeznaczony został na użyteczność publiczną.

Spadkobiercy byłych właścicieli nieruchomości zaskarżyli decyzję Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawa z 2 lutego 1952 roku do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Orzeczeniem z 20 sierpnia 2010 roku SKO stwierdziło nieważność decyzji Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawa.

W ocenie prokuratury ostateczna decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 20 sierpnia 2010 roku została wydana z rażącym naruszeniem prawa. SKO błędnie bowiem ustaliło, że wydając swoje rozstrzygnięcie Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawa oparło się na opracowywanym planie zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości położonej przy ulicy Siennej 29 w Warszawie. W rzeczywistości prace nad tym planem zagospodarowania przestrzennego zostały zakończone i stał się on prawomocny. Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawa słusznie zatem odmówiło zwrotu nieruchomości położonej przy ulicy Siennej 29 w Warszawie.

Spadkobiercy bez prawa do zwrotu

Prokurator z Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu wniósł także o wyeliminowanie z obrotu prawnego ostatecznej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 3 lutego 2011 roku. Dotyczy ona nieruchomości położonej przy ulicy Twardej 10 w Warszawie.

W swoim sprzeciwie prokurator podniósł, że wydając swoją decyzję z 3 lutego 2011 roku SKO w Warszawie niesłusznie uznało, że spadkobiercy dawnych właścicieli nieruchomości, kierując sprawę do SKO, posiadali status strony postepowania administracyjnego. W toku postępowania prokuratura ustaliła bowiem, że przed wystąpieniem do SKO spadkobiercy dawnych właścicieli nieruchomości już wcześniej zbyli wszelkie prawa i roszczenia do tej nieruchomości. Nie mogli oni zatem skutecznie ubiegać się przed SKO o zwrot nieruchomości położonej przy ulicy Twardej 10 w Warszawie.

W sprawie tej decyzją z 24 grudnia 1948 roku Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawa odmówiło zwrotu nieruchomości położonej przy ulicy Twardej 10 w Warszawie.

Decyzje Prezydenta m.st. Warszawy są nieważne

W innej ze spraw prokurator z Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu wniósł sprzeciw do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od ostatecznych decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 9 lutego 2011 roku i 1 kwietnia 2011 roku. Decyzje te dotyczą zabudowanej nieruchomości położonej przy ulicy Mokotowskiej 63 w Warszawie.

Swoimi decyzjami Prezydent m.st. Warszawy ustanowił na 99 lat prawo użytkowania wieczystego do zabudowanej nieruchomości położonej przy ulicy Mokotowskiej 63 w Warszawie na rzecz określonych osób, w tym na rzecz byłej pracownicy Ministerstwa Sprawiedliwości Marzeny K.

W ocenie prokuratury decyzje te zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa. W sprawach tych już wcześniej została bowiem wydana decyzja ostateczna. W swojej ostatecznej decyzji z 29 czerwca 2004 roku Wojewoda Mazowiecki utrzymał w mocy wcześniejszą decyzję Prezydenta m.st. Warszawy z 6 kwietnia 2004 roku umarzającą postępowanie w tej sprawie jako bezprzedmiotowe.

W swoim sprzeciwie prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z 9 lutego 2011 roku i 1 kwietnia 2011 roku.

Specjalne zespoły prokuratorów

Sprzeciwy w opisywanych sprawach zostały wniesione przez prokuratorów wchodzących w skład specjalnego zespołu prokuratorów podejmujących m.in. działania cywilnoprawne i administracyjnoprawne w związku z tzw. dziką reprywatyzacją nieruchomości w Warszawie. Zgodnie z decyzją I Zastępcy Prokuratora Generalnego - Prokuratora Krajowego Bogdana Święczkowskiego od 17 października 2016 roku takie specjalne zespoły prokuratorów funkcjonują w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie oraz w Prokuraturze Regionalnej we Wrocławiu.

- Sprawy reprywatyzacji gruntów warszawskich wyjaśniają także doświadczeni prokuratorzy zajmujący się prawem administracyjnym i cywilnym. Systematycznie podejmują oni stosowne kroki prawne zmierzające między innymi do zablokowania nielegalnego obrotu przejętymi nieruchomościami - mówił Prokurator Krajowy Bogdan Święczkowski.

Wszystkie działania podejmowane w sprawach związanych z tzw. dziką reprywatyzacją nieruchomości położonych na terenie m.st. Warszawy koordynowane są w Prokuraturze Krajowej. Pracami zespołu koordynującego kieruje I Zastępca Prokuratora Generalnego - Prokurator Krajowy. W jego skład wchodzą doświadczeni prokuratorzy specjalizujący się w różnych dziedzinach prawa - nie tylko karnego, ale także cywilnego, administracyjnego i gospodarczego.

Źródło: centrumprasowe.pap.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy