Podróżujący stołecznym metrem znów zagrożeni pożarami? Pociągi Inspiro wracają do tuneli

Artykuł
sxc.hu

Pociągi Inspiro znów wożą pasażerów warszawskiego metra. Na razie są to dwa składy; kolejne cztery czekają na uzyskanie świadectw dopuszczających je do ruchu. Pociągi tego typu nie jeździły od listopada - zostały wycofane, gdy w jednym z nich doszło do pożaru.

Jak powiedział rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, pierwsze dwa z ponownie wprowadzonych do ruchu pociągów Inspiro wyjechały na tory w sobotę. Woziły pasażerów także w niedzielę oraz w poniedziałek rano.

Dodał, że kolejne cztery składy czekają na uzyskanie dopuszczających je do ruchu wewnętrznych świadectw spółki. Jak wyjaśnił Malawko, by uzyskać takie świadectwo, każdy pociąg musi przejechać ok. 1000 km. W tunelach metra jeżdżą one obecnie nocą - bez pasażerów.

- Gdy te składy uzyskają świadectwa, rozpoczną się prace nad przyznaniem ich kolejnym ośmiu pociągom, które dotychczas zostały dostarczone przez wykonawcę – dodał Malawko.

W listopadzie ub.r. w jednym z pociągów Inspiro doszło do pożaru. Jak ustaliła komisja Metra Warszawskiego, jego przyczyną było odkręcenie się jednego z sześciu elementów ślizgających się po tzw. trzeciej szynie, które odbierają prąd i przekazują go do napędu wagonów.

Na skutek odpadnięcia tzw. ślizgu, doszło do zwarcia i powstania łuku elektrycznego. To z kolei doprowadziło do powstania wysokiej temperatury, która wywołała żarzenie się gumowej poduszki powietrznej, będącej częścią układu zawieszenia pociągu; dym przedostał się do kabiny pasażerskiej.

W ocenie komisji decyzje podejmowane przez maszynistę i innych pracowników metra oraz wydawane przez nich polecenia były prawidłowe, a ewakuacja pasażerów nastąpiła w czasie krótszym niż przewidują procedury.

Z kolei Roman Polko, komentując wówczas sytuację ocenił, że patrząc na reakcję służb metra, na miejscu warszawiaków nie czułby się bezpiecznie w metrze. - Jestem w szoku patrząc na tę sytuację. Wyraźnie widać, że ludzie którzy na co dzień funkcjonują w metrze nauczyli się działać tylko wtedy, kiedy wszystko jest normalnie - powiedział.

Po listopadowym pożarze w metrze wprowadzono nowe oznakowania stacji, dyżurnych stacji, maszynistów i Służby Metra. Powstała też i została opublikowana na stronie metra instrukcja postępowania w sytuacjach awaryjnych i kryzysowych.

Producentem pociągów Inspiro jest Siemens. Metro Warszawskie zamówiło 35 składów tego typu - 15 z nich ma obsługiwać istniejącą linię metra, a kolejne 20 tę obecnie budowaną. Umowę na ich dostawę ratusz podpisał w lutym 2011 r. Jej wartość to 1 mld 69 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE:

Pożar w warszawskim metrze. Powołano komisję do zbadania przyczyn awarii

Pożar w metrze. Prokuratura wszczęła śledztwo

Źródło: PAP, niezalezna.pl, Telewizja Republika

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy