Co dalej z Lotniskiem Chopina? Mikołaj Wild wyjaśnia! ZOBACZ

Artykuł
Telewizja Republika

Gościem Piotra Nisztora w Telewizji Republika w programie „Rozmowa ściśle jawna” był Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. 

– Jesteśmy przed wszczęciem badań środowiskowych. (…) Wiemy, że jest bardzo duża potrzeba komunikacyjna, aby mieszkańcy Baranowa wiedzieli, że ten projekt jest dla nich. Do tego potrzeba spółki celowej – prace nad nią są zaawansowane. Zaraz po powołaniu spółki ruszamy z procesem inwestycyjnym – mówił nam Wild.

PRÓBY TORPEDOWANIA DZIAŁAŃ

– Tutaj sytuacja jest podwójnie trudna, ponieważ wystartowaliśmy z pracami w trakcie kampanii wyborczej, która nie istnieje jeszcze. Zaowocowało to tym, ze mieliśmy już spotkania posłów PO z mieszkańcami, którzy opowiadali jak straszliwym ciężarem dla miejscowej ludności będzie Centralny Port Komunikacyjny. Z drugiej strony musimy mieć świadomość, że blokowanie procesów inwestycyjnych bardzo się sprofesjonalizowało. Są wyspecjalizowani ludzie, którzy sprawiają, że proces inwestycyjny jest znacznie trudniejszy niż klika lat temu. Na razie poza jednostkowymi przypadkami osób, które zjawiały się na każdym spotkaniu, aby je przerywać nie mieśmy tak intensywnych działań – jednak jesteśmy przekonani, że one będą -podkreślił.

– Jestem przekonany, że tutaj jakakolwiek eskalacja byłaby zła dla inwestorów raz wszystkich mieszkańców okolicznych terenów. Nie chodzi nam tylko o to, aby mieszkańcy mogli powiedzieć za te kilka lat: tak to była dobra decyzja. Gramy z mieszkańcami w jednej drużynie, chcemy, aby tego doświadczyli. (…) Słuchamy ich oczekiwań – zaznaczył.

Lotnisko Chopina

– Tutaj mamy do czynienia z farsą. (…) Z jednej strony możemy powiedzieć, że korzystamy z opracowań, które zostały wcześniej przygotowane – choćby pod rządami ministra Grabarczyka. Mamy dokument województwa – przyjęty przez sejmik województwa mazowieckiego – jednogłośnie głosami PO i PSL, którzy mają większość na Mazowszu, gdzie jest mowa, że trzeba zamknąć Lotnisko Chopina. Kiedy my mówimy, że chcemy zbadać to ponownie, to jesteśmy atakowani, że nie mamy przemyślanej koncepcji –mówił Wild.

Chcemy znaleźć taką formułę jego funkcjonowania, aby było to możliwe.

– Uważam, że decyzja o dalszym funkcjonowaniu Lotniska Chopina powinna być podejmowana równolegle z pracami nad samym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Natomiast ostateczne decyzje co z portem Chopina powinny zapaść do roku 2025. Odnoszę wrażenie, że podejmowanie teraz tematu Lotniska Chopina jest niedorzeczne i to pokazuje, że niektórym po prostu brak pomysłu na Warszawę – dodał.

– Nie ulega wątpliwości, że los portu obsługującego Warszawę wiążę się ściśle ze wspólnota warszawiaków – z tego tylko powodu ten głos pojawia się w debacie. Podam tylko dwie liczby: 300 tysięcy – to liczba osób, które mieszkają obecnie w obszarze ograniczonego użytkowania i są narażone na hałas związany z działaniem Lotniska Chopina. Druga liczba to 15 mln pasażerów, których odejdzie z kwitkiem jeżeli nic nie zrobimy i nie stworzymy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Atak na CPK przybiera formę obrony Lotniska Chopina.

Lobbing niemiecki

– Jeżeli Warszawa nie będzie w stanie zapewnić obsługi 15 mln pasażerów w 2027 roku, to ci pasażerowie gdzieś pójdą i w znacznej części pójdą Zachód. Nie chciałbym się wypowiadać czy ci lobbyści działają, ale ufam, że mamy wsparcie ze strony wszystkich służb, które te działania mają za zadanie powstrzymać – zakończył.

 

Źródło: Telewizja Republika

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy